Start
Arktiska kajaker
Paddlar
Tipi
Sovsäck
Hemmabyggare
Galleri
 

 
Arktiska kajaker

Arktiska kajaker

Nordamerikas arktiska områden bjuder på de mest extrema förhållanden som människor lever i. Karga, snötäckta vidder och stormigt, iskallt hav. Det är landet kajaken föddes i för att säkra överlevnaden för en hel folkgrupp; inuiterna.

Kraven på kajakerna var stora. De skulle byggas materialsnåla och vara tillräcklig lätta för att bäras över land. De skulle vara tysta och snabbgående för jakten på säl och valross, och så skulle de klara dom flesta väderförhållanden till havs.

Lösningen var ett lätt träskelett som surrades ihop och pluggades. Sedan syddes sälskinn på. Kajaken blev smidig och elastisk, gick lätt i vågorna och bjöd nästan inget motstånd för vinden. Än idag är den en utmärkt farkost att färdas på havet med.

I de olika delar av det arktiska kust- och inlandet utvecklades ett brett spektrum av kajaktyper som anpassades efter traktens speciella förhållanden. Men grundkonceptet är genomgående det samma.

Jag bygger framför allt två grundtyper, nämligen grönlandskajaken och den aleutiska baidarkan.

Andi med arktiska kajaker

Grönlandskajaken

Grönlandskajak

Den här typen av kajak känns mest van genom att just denna är förebilden för dagens havskajaker.

Kajaken är lång och smal vilket ger bra kursstabilitet och hastighet. Fören och aktern är elegant uppåtböjda så kajaken skär lätt genom vågorna och forcerar även lätt is utan större problem. Grönlandskajaken är traditionellt mycket låg. Därför är den lättpaddlat även i hård vind. Desutom sitter man mycket tajt i den vilket ger en utomordentlig kontroll över båten och en väldig direkt kontakt till vattnet. Inuiterna säger, att man inte sätter sig i en grönlandskajak, utan att man "tar på sig den"...

Det låga däcket gör, att man kan lägga sig mycket lätt både för- och akteröver, så man kan rolla båten på många olika sätt. På Grönland talas det om upp emot 30 olika sätt att rolla upp kajaken; d.v.s ett ypperligt tillfälle till övning och lek...

Överhuvudtaget är Grönländaren en mycket livlig och lekfull båt som man kan göra en massa "konster" med när man väl har vant sig vid den.

Lek med grönlandskajak

Nackdelen med denna konstruktion är att packutrymmet blir rätt begränsat. Detta var ju oviktigt på Grönland, då man till transporter använde sig av kvinnobåten, s.k. umiak, eller av hundspannet. Men man lär sig. Med insydda packluckor får man lätt med sig allt som behövs för en veckotur och även längre färder är helt klart möjliga med lite planering.

Grönlandskajaken är traditionellt rätt flatbottnat byggt, vilket ger en god initialstabilitet. Just denna egenskap uppskattas mycket av nybörjare, då de från början kan känna sig trygga i båten.

Kajakerna byggs efter ägarens kroppsmått och helt utan fasta mallar. Detta ger byggaren stora möjligheter att utforma kajaken efter dess speciella önskemål. Så om man bygger en Grönlandskajak själv är allt möjligt från en söndags-eftermiddags-utflyktsbåt till en fullt utrustad expeditionskajak.

Baidarkan

Baidarka på havet

Baidarkan utvecklades och användes på Aleuterna, en ögrupp som förbinder Alaska med Sibirien söder om Beringsundet. Öarna ligger uppradade som pärlor på en kedja och deras sydsidor ligger helt oskyddade för Stilla havet. Så kontakten mellan öarna var bara möjlig med extremt sjödugliga båtar som dessutom också skulle transportera lite laster. Däremot fanns det gott om drivved, så materialknappheten var inte så överhängande som på stora delar av Grönland.

I början användes mest en-och tvåsitsiga baidarkor till jakt och handel. Med ankomsten av ryska pälshandlare dök det till och med upp tresitsiga båtar som kunde ta upp en passagerare i mittenplatsen. Det mest eftertraktade bytet var havsutter för dess fantastiska päls skull. När den undan för undan tog slut i Alaskatrakten utvidgade Aleutfolket sina fångstresor ända ner till Kalifornien.

Just genom att Baidarkan var en farkost som användes året runt och på mycket krävande långturer förfinades dess utformning under århundradens lopp till den antagligen mest sjövärdiga paddelfarkosten som någonsin har konstruerats.

Stormpaddling

Och snabb var den också. Efter seriösa iakttagelser av erfarna sjökaptener kom Baidarkorna upp i 10 knop även under längre sträckor.

Baidarkastäv

Det som känns mest exotisk är den tudelade förstäven. Denna har två motsatta funktioner. Den nedre, smala bryter vågen och den övre, breda lyfter, så båten inte gräver ner sig i vågen.

Den välvda däcksformen ger Baidarkan ett lite cigarrformat utseende. Målet är att vattnet vid översköljande sjö lätt rinner av. Detta gör Baidarkan inte lika elegant som Grönländaren, som liksom svävar över vågorna, men man uppnår en enorm stabilitet och säkerhet i gången.

Dessutom ger den V-formade botten en utmärkt slutstabilitet i grov sjö.

Nu till aktern. Den är nästan som avklippt. Detta gör, att man för det första får en maximal lång vattenlinje jämfört med båtens längd. Detta leder till kursstabilitet och hög hastighet. Desutom får man mycket volym ända ut i akterspetsen. Så båten lyfts upp väldig bra av följande sjö.

Baidarkaram akterifrån

Dessutom har man, jämfört med Grönländaren, ypperligt med packplats. Allt detta gör Baidarkan till en utmärkt långfärdskajak för mer erfarna paddlare.

En färdig kajak/baidarka i valfri färg med packluckor, två paddlar och kapell kostar
En tvåmannsbaidarka i valfri färg med packluckor, tre paddlar och kapell kostar

 18 000 kr
 22 000 kr

Kajakbyggskurser

Kajakbyggskurs

Sedan 1998 erbjuder jag även kajakbyggskurser där deltagarna bygger sina egna båtar med mig som handledare. Kursen tar två veckor heltid. I slutet har man en paddlingsklar kajak med paddel och kapell. I kursen ingår allt material, verktyg och handledning. Bo kan man under kursens gång hemma hos mig i eget tält eller i min tipi. Även ett höloft finns ... Dessutom har man tillgång till toalett, dusch och en liten kokvrå i husets källare.

Närmaste lanthandel ligger bara 500 m hemifrån och till havet är det 12 km. Gården ligger strax norr om Göteborg; i Harestad. Genom att havet är så nära brukar det även bli en och annan kvällsutflykt med de kajakerna som finns här, så man kan bekanta sig lite med grönlandstekniken under min handledning. 

Stolta kursdeltagare

Byggskursen för kajak/baidarka kostar
För tvåmannsbaidarkan kostar det

10 000 kr.
13 000 kr.

Paddlingskurser

Grönlandskajak till havs

Grönländsk paddling bjuder på en mängd olika framdrivnings, styrnings- och räddningstekniker som till stor del bygger på den grönländska paddeln. Denna är mycket smal och paddelbladen står parallella till varandra.

Kurserna läggs upp efter personliga önskemål och kan ta allt från en dag upp till två veckor. Under kursens lopp kan bl.a. följande ämnen behandlas:

  • grundläggande paddlingstekniker samt i-och urstigning
  • olika typer av självräddning och kamraträddning
  • olika balans- och stöttningstekniker
  • eskimåsvängarnas värld
  • paddling i vågor och surf
  • packning och långfärdsteknik

Paddling i vågor

Kursens upplägg kan antingen bygger på dagsutflykter med intensiv teknikträning eller så gör man en övernattningsfärd. Utrustning, så som kajaker, paddlar, flytvästar, dyl. ingår i kursen, såvida man inte vill använda egna grejor.

Jag kan även erbjuda en kurs i grund-säkerhet enligt NIL-s rekomendationer (se www.instruktorslicens.se).

Kostnaderna ligger vid 900kr per person och dag med ett minimiantal på tre personer. I priset ingår all utrustning.