Arktiska kajaker
Nordamerikas arktiska områden bjuder
på de mest extrema förhållanden
som människor lever i. Karga, snötäckta
vidder och stormigt, iskallt
hav. Det är landet kajaken föddes i för att
säkra överlevnaden för en
hel folkgrupp; inuiterna.
Kraven på kajakerna var stora. De skulle
byggas materialsnåla och
vara tillräcklig lätta för att
bäras över land. De skulle vara tysta
och snabbgående för jakten på säl
och valross, och så skulle de klara
dom flesta väderförhållanden till havs.
Lösningen var ett lätt
träskelett som surrades ihop och pluggades.
Sedan syddes sälskinn på. Kajaken blev smidig och
elastisk, gick lätt i
vågorna och bjöd nästan inget
motstånd för vinden. Än idag är
den en
utmärkt farkost att färdas på havet med.
I de olika delar av det arktiska kust- och inlandet
utvecklades ett
brett spektrum av kajaktyper som anpassades efter traktens speciella
förhållanden. Men grundkonceptet är
genomgående det samma.
Jag bygger framför allt två
grundtyper, nämligen grönlandskajaken
och den aleutiska
baidarkan.
Grönlandskajaken
Den här typen av kajak känns mest van
genom att just denna är förebilden för
dagens havskajaker.
Kajaken är lång och smal vilket ger
bra kursstabilitet och
hastighet. Fören och aktern är elegant
uppåtböjda så kajaken skär
lätt
genom vågorna och forcerar även lätt is
utan större problem.
Grönlandskajaken är traditionellt mycket
låg. Därför är den
lättpaddlat
även i hård vind. Desutom sitter man mycket tajt i
den vilket ger en
utomordentlig kontroll över båten och en
väldig direkt kontakt till
vattnet. Inuiterna säger, att man inte sätter sig i
en grönlandskajak,
utan att man "tar på sig den"...
Det låga däcket gör, att man
kan lägga sig mycket lätt både
för- och
akteröver, så man kan rolla båten
på många olika sätt. På
Grönland
talas det om upp emot 30 olika sätt att rolla upp kajaken;
d.v.s ett
ypperligt tillfälle till övning och lek...
Överhuvudtaget är
Grönländaren en mycket livlig och lekfull
båt som
man kan göra en massa "konster" med när man
väl har vant sig vid den.
Nackdelen med denna konstruktion är att
packutrymmet blir rätt
begränsat. Detta var ju oviktigt på
Grönland, då man till transporter
använde sig av kvinnobåten, s.k. umiak, eller av
hundspannet. Men man
lär sig. Med insydda packluckor får man
lätt med sig allt som behövs
för en veckotur och även längre
färder är helt klart möjliga med lite
planering.
Grönlandskajaken är traditionellt
rätt flatbottnat byggt, vilket ger
en god initialstabilitet. Just denna egenskap uppskattas mycket av
nybörjare, då de från början kan
känna sig trygga i båten.
Kajakerna byggs efter ägarens
kroppsmått och helt utan fasta mallar.
Detta ger byggaren stora möjligheter att utforma kajaken efter
dess
speciella önskemål. Så om man bygger en
Grönlandskajak själv är allt
möjligt från en
söndags-eftermiddags-utflyktsbåt till en fullt
utrustad
expeditionskajak.
Baidarkan
Baidarkan utvecklades och användes på
Aleuterna, en ögrupp som
förbinder Alaska med Sibirien söder om Beringsundet.
Öarna ligger
uppradade som pärlor på en kedja och deras sydsidor
ligger helt
oskyddade för Stilla havet. Så kontakten mellan
öarna var bara möjlig
med extremt sjödugliga båtar som dessutom
också skulle transportera
lite laster. Däremot fanns det gott om drivved, så
materialknappheten
var inte så överhängande som på
stora delar av Grönland.
I början användes mest en-och
tvåsitsiga baidarkor till jakt och
handel. Med ankomsten av ryska pälshandlare dök det
till och med upp
tresitsiga båtar som kunde ta upp en passagerare i
mittenplatsen. Det
mest eftertraktade bytet var havsutter för dess fantastiska
päls skull.
När den undan för undan tog slut i Alaskatrakten
utvidgade Aleutfolket
sina fångstresor ända ner till Kalifornien.
Just genom att Baidarkan var en farkost som
användes året runt och
på mycket krävande långturer
förfinades dess utformning under
århundradens lopp till den antagligen mest
sjövärdiga paddelfarkosten
som någonsin har konstruerats.
Och snabb var den också. Efter
seriösa iakttagelser av erfarna
sjökaptener kom Baidarkorna upp i 10 knop även under
längre sträckor.
|
Det som känns mest exotisk är
den
tudelade förstäven. Denna har två
motsatta funktioner. Den nedre, smala bryter vågen och den
övre, breda
lyfter, så båten inte gräver ner sig i
vågen.
Den välvda däcksformen ger
Baidarkan
ett lite
cigarrformat utseende.
Målet är att vattnet vid
översköljande sjö lätt rinner av.
Detta gör
Baidarkan inte lika elegant som Grönländaren, som
liksom svävar över
vågorna, men man uppnår en enorm stabilitet och
säkerhet i gången.
Dessutom ger den V-formade botten en
utmärkt
slutstabilitet i
grov sjö.
|
Nu till aktern. Den är nästan som
avklippt. Detta gör, att man för
det första får en maximal lång vattenlinje
jämfört med båtens längd.
Detta leder till kursstabilitet och hög hastighet. Desutom
får man
mycket volym ända ut i akterspetsen. Så
båten lyfts upp väldig bra av
följande sjö.
Dessutom har man, jämfört med
Grönländaren, ypperligt med packplats. Allt detta
gör Baidarkan till en utmärkt
långfärdskajak för mer erfarna paddlare.
En färdig kajak/baidarka
i valfri färg med packluckor, två paddlar och kapell
kostar
En tvåmannsbaidarka i valfri färg med packluckor,
tre paddlar och kapell kostar
|
18 000 kr
22 000 kr
|
|
Kajakbyggskurser
Sedan 1998 erbjuder jag även kajakbyggskurser
där deltagarna bygger
sina egna båtar med mig som handledare. Kursen tar
två veckor heltid. I
slutet har man en paddlingsklar kajak med paddel och kapell. I kursen
ingår allt material, verktyg och handledning. Bo kan man
under kursens
gång hemma hos mig i eget tält eller i min tipi.
Även ett höloft finns
...
Dessutom har man tillgång till toalett, dusch och en liten
kokvrå i
husets källare.
Närmaste lanthandel ligger bara 500 m
hemifrån och till havet är det
12 km. Gården ligger strax norr om Göteborg; i
Harestad. Genom att
havet är så nära brukar det även
bli en och annan kvällsutflykt med de
kajakerna som finns här, så man kan bekanta sig lite
med
grönlandstekniken under min handledning.
Byggskursen för kajak/baidarka kostar
För tvåmannsbaidarkan kostar det
|
10 000 kr.
13 000 kr.
|
|
Paddlingskurser
Grönländsk paddling bjuder
på en
mängd olika framdrivnings, styrnings-
och räddningstekniker som till stor del bygger på
den grönländska
paddeln. Denna är mycket smal och paddelbladen står
parallella till
varandra.
Kurserna läggs upp efter personliga
önskemål och kan ta allt från en dag upp
till två veckor.
Under kursens lopp kan bl.a. följande ämnen behandlas:
- grundläggande paddlingstekniker samt i-och
urstigning
- olika typer av självräddning och
kamraträddning
- olika balans- och stöttningstekniker
- eskimåsvängarnas värld
- paddling i vågor och surf
- packning och långfärdsteknik
Kursens upplägg kan antingen bygger
på dagsutflykter med intensiv
teknikträning eller så gör man en
övernattningsfärd. Utrustning, så som
kajaker, paddlar, flytvästar, dyl. ingår i kursen,
såvida man inte vill
använda egna grejor.
Jag kan även
erbjuda en kurs i
grund-säkerhet enligt NIL-s rekomendationer (se www.instruktorslicens.se).
Kostnaderna ligger vid 900kr per person och dag med ett
minimiantal på tre personer. I priset ingår all
utrustning.
|